Behöver jag verkligen en antistatisk rem / matta för att demontera ett skrivbord?

PC-skrivbord

Datorer som vanligtvis inte har en integrerad skärm och är tänkta att vara stillastående.



Rep: 166



Inlagt: 06/24/2010



Ok. Jag har ett oanvänt skrivbord och jag vill dissekera det för att lägga färskare delar i det (det kör för närvarande Pentium 4). Behöver jag verkligen en antistatisk rem / matta? Varför?



PS: det är orört sedan 2007/2008

Tack på förhand

Uppdatering

uhhh så behöver jag fortfarande en antistatisk matta?



Kommentarer:

ja du behöver esd-band och matta, det tar nästan 3000 volt statisk att känna chocken och det tar bara 100 volt statiskt att steka de elektriska komponenterna inuti den bärbara datorn. Använd alltid ESD-rem och matta när du arbetar med datorer, ALLTID

08/24/2019 förbi Rex Clark

Jag har haft för många komponenter 'döda vid ankomsten' som jag var tvungen att förlora för att jag inte använde ett antistatiskt band ... det är den mest otroliga inställningen att inte följa bästa praxis 'för jag vet bättre' än inte att förstå grunderna för elektronik och el. Grymt bra...

20/01/2020 förbi Chili Starz

17 svar

Vald lösning

Rep: 12.9k

Eftersom det finns motstridiga svar här, låt mig försöka förtydliga:

Det är det inte vital viktigt för antingen din säkerhet eller säkerheten för datorns elektriska komponenter att du använder en antistatisk rem / matta. Med det sagt så skadar det inte alls att använda en, och det kommer definitivt att hjälpa till att se till att allt du gör är säkrare .

Anekdotiskt (ta detta med ett saltkorn): Jag har gjort datorreparationer av och på i mer än ett decennium och har aldrig använt antistatisk rem / matta själv. Jag har aldrig kortslutit några av komponenterna jag arbetade med, men jag har verkligen tagit vissa risker genom att inte använda ett handledsrem.

Tycka om Behöver jag verkligen en antistatisk rem / matta för att demontera ett skrivbord? , om du vidtar andra nödvändiga försiktighetsåtgärder, du burk komma undan utan den. Det är mer en fråga om hur bekväm du är med att se till att du alltid håller på ett jordat chassi, och hur säker du är på att du inte av misstag kommer att zappa något. Om du tappar något kommer du säkert att vara ledsen att du inte var mer försiktig - det är bara en risk jag har varit villig att ta.

Som referens säljer iFixit en ganska billig och effektiv Antistatisk handledsrem .

Antistatisk armbandsbild' alt=Produkt

Antistatisk handledsrem

7,99 USD

Kommentarer:

Taylor, du gör förmodligen dina reparationer på ett kontor med klinkergolv. De flesta kommer att göra reparationer i sina hem med mycket matta. Jag tog bort hela mattan i mitt hem och bytte ut den Saltilo-plattan. Den otroliga tiden du spenderar på att diagnostisera och komponenter som drabbats av ESD kommer att ändra dig.

04/18/2015 förbi mayer

Godkänt Mayer! Det här är tiden på året som är värre! Frågan är att ditt klimat spelar en stor roll för hur mycket statisk elektricitet som finns (vad ESD är). En fuktig miljö möter inte samma risker som en mycket torr miljö. Så mitt på vintern i Alaska eller mitt i Sahra-öknen är det ett måste !, mitt i regnskogen i Centralamerika eller en regnig dag på våren i Michigan inte! Spela det säkert använd lämpliga försiktighetsåtgärder!

2015-04-19 förbi Och

Om du använder ett träbord eller skärbräda som är torrt (utan att hålla fukt), bär kortärmade bomullströjor, röra vid och hålla i chassit medan du arbetar på systemet, använd den antistatiska påsen som delen kom in när det var möjligt. rör dig inte mycket, håll dig borta från mattan, arbeta när luften inte är mycket torr, hantera bara delarna i kanterna och inte vidröra kretsarna, du kommer troligen att ha det bra. Kom ihåg. Bara för att du inte ser eller känner en chock betyder inte att en elektrisk komponent inte skadas för att misslyckas omedelbart eller någon gång i framtiden.

2015-08-28 förbi Allen Scott

Så är det bättre att ha dessa försiktighetsåtgärder när du reparerar vissa saker som datorer snarare än mindre saker som en iPhone? Eller skulle det vara vice versa? Jag ser inte mycket försiktighet när det gäller människor som reparerar telefoner ...

droid turbo 2 batteri tappar snabbt

07/12/2016 förbi Felix Robinson

Varför är det som IKT-student viktigt att känna till de vanligaste datorproblemen?

11/10/2020 förbi rulla

Rep: 675,2k

Att få elektronik träffad med ESD kommer att göra dig nöjd. RAM-minnet träffas oftast men det kommer att orsaka intermittenta fel och konstiga fel som inte alltid dyker upp med diagnostik. Jag har tillbringat dagar med att försöka lista ut vad som var fel med en ESD-träffmaskin. Mattan är för att förhindra ESD (elektrostatisk urladdning) som kan skada elektroniska delar allvarligt. Här är Wiki: http: //en.wikipedia.org/wiki/Electrostat ...

Här är mitt tidigare svar i den här frågan: Du kan bygga upp en statisk laddning som bär nästan vad som helst. ESD (elektrostatisk urladdning) 1/10 mängden filtchock kan förstöra RAM och andra elektroniska komponenter. Om dina vägguttag är jordade kan du lossa dig själv när du sätter dig ner. Räck över och rör vid plattans mittskruv. Om du fortfarande är orolig kan du köpa en handledsstödjordning som ansluts till väggen för under $ 5,00 på ditt lokala Radio Shack eller så kan du använda en jordad matta.

Ta också en titt på detta: Elektrostatisk urladdning (ESD)

För de som tycker att jag är nötter, gör en liten studie om ämnet innan du svarar, här är en handledning om det: http: //www.radio-electronics.com/info/el ...

Här är mer från ESD Association: http://www.esda.org/

Kommentarer:

Men vad är några vanliga symtom på ESD-skador på en bärbar dator och några av dessa konstiga fel? Inte en gång har jag sett ett inlägg här om detta, och där slutsatsen var, jävla, har vi förlorat ett annat till ESD-skada! Jag antar att det är där det förlorar mig - folk pratar om denna fråga på nivån av voodoo och vidskepelse, och inte när det gäller konkreta symtom som faktiskt kan man se upp för, så det är svårt för mig att ta det på allvar. Det påminner mig om hela problemet 'hur man sköter om ditt bärbara dators batteri'.

12/09/2010 förbi rdklinc

Jag är sönder på den här frågan. Jag håller med mayer om grundidén om statiskt skydd. Lärde det och använde det som arbetande tekniker både i marinen och hos ett stort datorreparationsföretag. Som sagt i min personliga byggnad och reparation av datorer följer jag mer eller mindre Taylor och rdklinc. Så allt i taget ger jag alla tre ett +

12/09/2010 förbi rj713

Rdkl, du har tillräckligt med reservdelar för att prova detta. Zappa ett RAM-minne med avsikt och se om det dyker upp på något RAM-test. Denna fråga har gett mig mer sorg över allt annat i datorvärlden. Jag har en iMac G5 som jag har arbetat med i två veckor och det är inte rätt. Allt fungerar till de senaste 2%. DET HAR INTE HANDLARBARA SYMPTOM. Allt fungerar bra tills det inte gör det. Elektrisk chock som stoppar ditt hjärta har inte symptom för det mesta men det är verkligt. Det kommer att döda dig eller föra dig tillbaka.

12/09/2010 förbi mayer

Eftersom symtomen på skador kan varieras kraftigt. Det skulle ta miljontals dollar och en bok på 900 sidor tjock för att dokumentera någonsin möjligt ESD-symptom. ESD kan smälta mikrofina kretsar som går igenom de flesta elektronik. Den anslutningen kanske inte spelar någon roll nu. Det kan bara försvagas, men så småningom kan det dö en vecka, månad eller så senare.

2015-08-28 förbi Allen Scott

Jag har varit en datorteknik i över 25 år. Jag har ALDRIG använt en handledsrem eller matta. Arbetade genom åska och blixtar ... arbetade på mattan. ALDRIG har jag någonsin 'chockat' eller 'zappat' NÅGON dator eller dess komponenter säger bara ... Handledsremmen är överklassad.

20/05/2020 förbi Claudia

Rep: 409k

Jag stöder Mayers ståndpunkt (beviljades lite sent i dialogen)

Du bör använda en jordningsrem och matta som är fäst till en bra markpunkt. Ibland fuskar jag. Men jag gör det genom att koppla in den enhet som jag arbetar med (endast jordledare) och stängas av. Sedan håller jag en hand i metallchassit så att jag har samma spänningspotential som enheten och mina verktyg jag använder, aldrig rör mig eller rör vid något annat.

Frågan är att ditt klimat spelar en stor roll för hur mycket statisk elektricitet som finns (ESD). En fuktig miljö möter inte samma risker än en mycket torr miljö. Så mitt på vintern i Alaska är det ett måste, i regnskogen i Centralamerika inte så mycket ett behov.

OK - Vilket bevis är att det finns någon skada att inte använda en? Skadorna är inte alltid omedelbara, det kan ofta ta några dagar eller ett år eller två att dyka upp. Vilket gör det svårt för många att tro att det var en faktor.

När jag arbetade på IBM gav de oss en mycket övertygande demo. Med hjälp av ett elektronmikroskop visar de oss en krets som hade testkablar utgående och vi använde en ESD-laddning. Med våra egna ögon kunde vi se området förångas och skadas. Vi gjorde det tre gånger med olika spänningar två visade skador men fungerade ändå. Det var tydligt att skadan försvagade chipet eftersom det slutligen misslyckades.

Rep: 61

Absolut, om du har för avsikt att ha en långvarig, mindre problembenägen utrustning.

Först ska mattan och remmen användas när utrustningen inte får ström. Mattan är tänkt att vara impregnerad med metall för att hjälpa till att avlasta laddningar, om du använder strömad utrustning på mattan, om det kan leda till skada på dig själv eller din utrustning.

För det andra ska remmen sänka din laddning till marken långsamt och mattan ska skingra eventuell laddning på utrustningen till marken, igen långsamt. Så när du rör vid din utrustning bör både du och utrustningen ha samma potential och därigenom begränsa elflödet.

Jag arbetade med elektronik i marinen i tio år, och de var klistermärken för att använda mattor och remmar. De spenderade stora summor pengar på programmet och gav mikroskopiska bilder av ESD-skadorna under träning. De flesta människor kan inte se skadorna som ESD orsakar, men alla som känner till elektronik använder den. Din processor kommer i en avskärmad väska, liksom ditt RAM-minne, moderkort, GPU osv ... alla tillverkare inser dess betydelse. Visst 'de flesta' går utan att använda dem, men en $ 25 matta och rem är små investeringar för dig, varför riskera det.

P.S. Du hör alltid om människor som har konstiga problem med ny utrustning, DOA-utrustning osv ... vissa jag är säker på är relaterade till ESD-skador. Företagen skulle använda det om de inte trodde att det var nödvändigt, eftersom det tillför produktionskostnader.

Rep: 33,8k

Jag har aldrig använt en och aldrig sett skador som kan hänföras till att jag inte använt en. Med dessa frågor som är så diskutabla är svaret vanligtvis att nej, det spelar nog ingen roll. Om det gjorde det skulle bevisen vara mycket tydligare. Jag menar, jag skulle avråda från att installera shag-mattor i det område där du reparerar datorer, köp bortom uppenbara sådant, jag skulle säga att du mår bra.

Rep: 49

Den här är verkligen väldigt enkel. Jag har varit en professionell PC-teknik under hela mitt vuxna liv, över 20 år. Om du tänker binda din hand till något medan du arbetar på din dator, varför inte bara gå vidare och handboja den handen till en bakre bälteslinga? Det kommer att fungera ungefär detsamma, är min poäng. Ja, det finns många människor som älskar att älska att älska att sälja dig trettiofem cent i material och tillverkningskostnader för bara $ 20 USD, men sanningen? Ha alltid en vana att ha handen på metallchassit som är insidan av varje PC, server, försäljningsterminal osv. Det måste ha det metallramverket, eftersom specifikationer kräver det för att andra saker ska jordas till, för att förhindra brand. Statisk beror på en annan elektrisk potential (tänk dig att din kropp är en stor oljekondensator, för det är faktiskt. Din kropp och dess förmåga att hålla elektrisk potential är hörnstenen i pekskärmstekniken, faktiskt.) Mellan två objekt, och det urladdningar, vilket upphäver den olika elektriska potentialen. Ditt PC-chassi kommer dock alltid att laddas ur statiskt på ett säkert sätt, om det är den första delen av datorn du rör vid. Kom bara i vana att fysiskt flytta den runt bänken vid det chassit med en handskad hand, så kommer du ha det bra. Jag har aldrig använt en handledsrem, inte en gång på 20 år. Inte en gång på 20 år har jag dödat en del med statisk. I själva verket slår jag vad om du stod bakom en proffsbänk för att tappa och bränna igenom 40 reparationer i ett skift och du drog ut ett handledsrem? Du skulle bli skrattad av en hånad bakom ryggen som ett anal retentivt OCD-fall. En statisk handledsrem är en lösning som desperat letar efter ett problem, och jag kan försäkra er att alla som hävdar att du behöver en inte gör produktivt arbete med seriös hårdvara, period.

Uppdatering

Det är roligt, till och med folk på jobbet köper ibland in det här nonsens- jag menar inte nonsens som ESD existerar inte, men nonsens att du behöver göra allt annat än att släppa ut din kropp till chassit. Jag har till och med sett något märkt 'ESD-skada' i det utgående racket, drog det och nej ... du såg bara inte tillräckligt hårt ut, det finns kända problem med något RAM-minne med adolf revision 2.0b-chips från den ODM som kör över den här andra obskyra VIA-chipset på freeBSD .... dela upp 2 GB RAM i två kort och det oddball-fel du har kommer att sluta helt. Från mitt perspektiv är att arbeta på baksidan av små datorbutiker - 'ESD-skada' en övergripande diagnos, och ungefär hälften av tiden kan jag hitta problemet och åtgärda det. Jag hittar många strömförsörjningar med utblåsta 12 volt-skenor efter dåliga åskväder får märkningen 'ESD-skada' när det verkligen inte är det. Som svar på den person som publicerar alla dessa underbara ESD-guider? Vi kan inte veta vem som skrev wikipedia, inte riktigt- men jag märker nästan alla andra på din lista, bekvämt, har handledsremmar till salu för 1200% markup ... Har jag fel när jag misstänker påståendena att det absolut behövs när jag har absolut ignorerat det professionellt under hela min karriär, och har ännu inte skadat en enda del? Se, jag kan veta att för om jag sprang runt med ESD-problem skulle mina RMA-nummer på helt ny hårdvara som installeras avslöja det.

Kommentarer:

Så IBM, HP och Apple för att nämna några företag som tar detta på allvar är alla våta. Jag tror inte det! Det är du helt klart. Skadorna du skapar är inte alltid synliga när du zapade logiken. Du måste läsa igenom de tekniska artiklarna på IEEE: s webbplats.

05/28/2014 förbi Och

ESD finns? Hålla med.

ESD kan vara mycket skadligt för hårdvara? Håller också med.

Jag tror att du misslyckas med att överväga arbetskraftspool, utbildning, kulturella skillnader, och du hänvisar också till företagspolitiken som om den någonsin har haft någon förnuft till den.

Gör det rätt? Det gör det verkligen, om du litar på att fel person hanterar datorkomponenter.

I alla fall...

Den här är matematiknivå på tredje klass enkel - Varje ny del jag berör (och jag berör massor, varje dag) på jobbet tilldelas mig i en databas, period. Varje del jag skickar tillbaka till en ODM tabelleras också. Om jag hade ESD-problem skulle mina nummer snedställas från tillverkningsfelfrekvenser med storleksordningar, och de gör det helt enkelt inte. Det är inte min åsikt, det är ett obestridligt matematiskt faktum. Jag använder inte, eller uppfattar ett behov av, ett handledsrem. Vad Apple har som de utländska tillverkarna gör är ganska bredvid den punkten.

05/29/2014 förbi Robert Scott

Du hävdade bara att jag måste ha fel eftersom folk som du uppfattar som 'experter' på detta område hävdar att detta behövs - och kanske är det om du hanterar ett stort antal människor från en arbetskraftspool som finns i Kina ... Jag skulle inte har någon aning om det, jag hävdar noll erfarenhet av att arbeta för en utländsk tillverkare. Men att försöka hävda något är korrekt eftersom 'detta, det och den andra gruppen av experter säger det' är uppenbarligen lustiga ledande experter, på en gång, trodde att jorden var centrum för universum, att världen var platt osv. Att en åsikt är populär och huruvida den har ett faktiskt behov baserat på erfarenhet är två saker som är ganska orelaterade - det är olyckligt för din ställning i denna debatt att jag bokstavligen kan påpeka tusentals fall där hela världen av experter visade sig vara helt felaktiga. Så långt jag är orolig? Såvida du inte gör detta professionellt, och jag menar hela dagen, så har du inte erfarenhet att stödja någon åsikt, hur som helst.

2015-05-30 förbi Robert Scott

Hype bygger på att företag känner en skyldighet att följa upplevda ansvarsområden. Ett stort företag kan inte säga 'vi bryr oss inte om ESD' eftersom det ser oansvarigt ut, så de klättrar för att köpa lämpliga säkerhetsprodukter även om ingen någonsin har sett skador som direkt kan hänföras till ESD. Reparation är en logisk och evidensbaserad disciplin, men ESD är en bogeyman som är omöjlig att fastställa, så tron ​​på det flyger i ansiktet de av oss som har en logisk inställning. Att säga att 'IBM, HP och Apple är överens om att det existerar och därför gör jag det också' är en förolämpning av den metoden. Vi har bara inte kapacitet att testa för ESD på samma sätt som vi gör, säg en dålig optisk enhet. Jag gör tusentals reparationer per år och jag har aldrig kunnat slutgiltigt dra slutsatsen att någon skada orsakats av ESD eller att ESD har påverkat min verksamhet. ESD är verkligt om du är forskare i ett laboratorium med lämpliga verktyg för att testa för det, men för majoriteten är det bara överskattad hype och saknar verkligt praktiskt bekymmer.

2015-05-30 förbi rdklinc

Vad är ESD? Gratis elektroner, rör sig runt. Vad är en datorkomponent? Öva på ett försök att hantera fria elektroner som rör sig för att utföra arbete. Låt oss prata den faktiska känsligheten hos elektriska komponenter tillverkade av tillverkningsprocesser som litografi ett ögonblick - de är så känsliga att det är absurt. Titta noga på kommersiella CPU-specifikationer på enheter för absolut kritisk datainfrastruktur, och du hittar siffror om felen som orsakas av enstaka kosmisk stråle som gör att den passerar chipförpackningen och producerar en fri elektron. Inte jordad? Nej, det är mer 'förstår inte vad jordning är'. Jordning använder jorden som en gigantisk kondensator. Med detta sagt är ALLA kretsar jordade är den del som får elektronerna att flöda i en cirkel och skapar kretsen. Elektronik så känslig att mängden joniserande strålning som kommer ut från sulan på din sko skulle förstöra den.

2015-05-30 förbi Robert Scott

Rep: 377

Du behöver inte en antistatisk matta eller handledsrem. Det är bäst att ha den ansluten och koppla bort strömkontakten från moderkortet. Se till att du har en hand eller att underarmen rör vid någon metalldel av fodralet medan du arbetar. Jag är en fälttekniker och har aldrig bära runt en matta eller rem. Ta bara de andra nödvändiga försiktighetsåtgärderna.

Rep: 187

Nej. Koppla bara ur alla eluttag och alla kringutrustning och enheter från maskinen och rör vid något metall för att tömma resten av din statiska elektricitet (speciellt om du har mattor!).

Kommentarer:

Morris Levy, du har helt rätt. Denna fråga besvarades dock för ungefär ett år sedan och svaret accepterades. Hoppas du kan ge några bra och hjälpsamma svar som den här på de aktuella frågorna ....-)

04/19/2011 förbi oldturkey03

Rep: 245

Egentligen behöver du inte ett antistatiskt band - matta.

Om du inte bryr dig om vad som kan hända med dina datordelar, använd det inte.

Remmen gör att du kan undvika elektriska urladdningar på kretsar och känsliga elektroniska komponenter som kan sluta fungera längre om de får statisk elektricitet.

Så det är bra att använda den.

Kommentarer:

Ett sätt att titta på det är som att berätta för någon att det är säkert att springa genom röda lampor så länge du inte träffas eller träffar någon, då är det dödligt! Jose din rätt, folk måste ta detta på allvar eftersom ESD är ett verkligt hot mot elektroniken. Om du arbetar med dina egna saker tar du risken. Om du däremot arbetar med någon annans grejer, använder du bättre ESD-metoder!

11/11/2012 förbi Och

Um jag bara .. Slå på och stäng av datorn tills det gröna ljuset på baksidan släcks.

02/22/2019 förbi BLANCEDRHINO78-spel

Rep: 13

Så länge ditt jordade verktyg borde vara okej ... anslut strömkordet, för oss i Malaysia har vi vårt ackord jordat ..

Rep: 13

Vad som är så tufft, ta bara försiktighetsåtgärderna i förväg och avsluta jobbet.

Kommentarer:

bra kommentar!

2015-12-21 förbi vincent chirafisi

Rep: 43

Ok, jag lägger till en till böckerna ... Antistaktisk matta? Visst om du tänker bänka en dator som du arbetar med. Installera och ta bort delar efter behov samtidigt som du tillhandahåller en arbetsyta för jobbet. Antistatiskt armband? Visst om du vill hantera statisk känsliga enheter.

Men du behöver inte riktigt gå till det extrema om du bara vill göra det hemma och snabbt. Datorhöljet i sig när det är inkopplat och avstängt ger fortfarande mark, se bara till att strömbrytaren är antingen på din Power Bar eller på baksidan av din strömförsörjning. Om du använder en hand för att vidröra metallfodralet lossas det statiskt.

Se upp för skarpa kanter. Om du är osäker, låt den vara i fred. Använd på egen risk. Reparationer på en 'ZAPPED' -dator kan vara kostsamma. Jag personligen hade aldrig några problem.

Rep: 25

Alla fick ett annat tillvägagångssätt för att förhindra ESD-skador (så han tycker att det är nödvändigt att göra det). Eftersom jag är lat och jag inte vill bry mig om handledsremmar och så är min personliga preferens helt enkelt att förhindra ESD. Mitt sätt är trådlöst, jag har bara satt upp en liten fläkt styrd av 2 st. Ion Quadbars ovanför min arbetsyta. Oroa dig aldrig för procedurer igen. Lätt, effektivt och för någon har att göra med känsliga enheter dagligen, inte så kostnadskrävande.

Kommentarer:

Vad??? En fläkt med ett jonsystem framför erbjuder inget ESD-skydd. Allt det gör är att ta bort den statiska laddningen i luftströmmen. Spendera dina pengar på ett billigt ESD-armband och matta.

11/11/2012 förbi Och

Jag slår bara på och av min dator tills det gröna ljuset på baksidan inte är på när jag stänger av den.

02/22/2019 förbi BLANCEDRHINO78-spel

Hej @ BLANCHEDRHINO78gaming,

Hur laddar du ut statisk elektricitet från kroppen som också kan orsaka ESD-skador på elektroniska enheter?

Att bara tömma den kvarvarande strömmen som finns kvar i elektroniska enheter gör dem inte immuna mot ESD-skador från hantering av dig.

02/22/2019 förbi Jayeff

Rep: 1

Det är viktigt att du drar ur sladdarna, trycker på strömbrytaren för att tömma kvarvarande laddningar och ändå jordar systemet du ska arbeta i. Detta skyddar komponenterna och reparationstekniker. Med systemet kan jordavgifter inte byggas upp, men om du inte jordar dig själv och systemet kan avgifter byggas upp som kan skada komponenterna och din hälsa. Det är absolut nödvändigt att sätta på ett handledsrem hela tiden när du arbetar i datorväskan.

Nelson, 3 maj 2013

Kommentarer:

Medan din idé att koppla bort kan du skydda dig mot skadliga nätspänningar (110/220 volt). Det tar bort vad du behöver för EDS-skydd, om du inte har en ordentligt jordad matta och handledsrem att arbeta från. Om enheten använder en avtagbar nätkabel och du har ett extra, kan du klippa av sladden på sladden så att endast jordstiften lämnas, nu uppfyller du båda behoven (med en handledsrem som är bunden till metallfodralet). När det gäller urladdning av ditt system var det vettigare för flera år sedan när vi hade CRT-enheter som använde höga spänningar (800 ~ 1000 volt DC) och stora lagringskondensatorer. Idag är det bara strömförsörjningen som har stora kondensatorer inuti och mestadels har avskärmning runt dem för att skydda exponeringen. När det gäller CRT: s behövde du använda ett specialverktyg för att ladda ut dem (5 Ohm 15 watt motstånd med testledningar) eftersom att hålla ner strömbrytaren inte kommer att urladda dem (uppriktigt sagt, jag har inte hittat att en strömbrytare gjorde mycket av något i urladdning av kraftsystemkondensatorer heller)

07/06/2013 förbi Och

Rep: 1

Hej, jag skulle rekommendera att du gör det, om du vill använda de gamla delarna i en annan dator

Rep: 23

När jag fixade datorer för försörjningen fick vi handledsremmar. Jag undrade om det handlade mer om hur professionellt vi verkade, med tanke på att det var fälttjänst i hem och kontor.

Själv hade jag tidigare antingen lämnat basenheten inkopplad med min avstängning om det behövs, så att fodralet jordades. Du kan inte riktigt arbeta inuti utan att röra väskan, så du är sedan också jordad. Tillbaka när jag var student brukade vi använda rostfritt avlopp i köket för våra elektronikprojekt.

Jag brukade hitta remmen som en smärta eftersom det alltid skulle fånga saker, plus om det inte är vid fingertoppen, undrar jag hur bra det är att bli av med all laddning.

Som andra har sagt, kan det verkligen inte skada (om du inte tar det på väskan) att bära en.

Rep: 31

Inte riktigt. Koppla bara bort all ström till skrivbordet minst 5 minuter innan du tar isär det.

Kommentarer:

Thx D

06/24/2010 förbi Terrifiedz

Det svaret är felaktigt. Statisk elektricitet byggs upp på din ojordade kropp. Jag håller alltid strömsladden ansluten till strömförsörjningen och berör bara någon metalldel inuti innan jag rör på kretskorten.

22 år gör det varje dag - inga problem.

06/26/2010 förbi Vic

Terrifiedz